تبلیغات
ورامین - فرهنگ و اندیشه - 30 نکته مهم درباره خودروی سواری

30 نکته مهم درباره خودروی سواری

تاریخ:پنجشنبه 4 شهریور 1395-12:39 ب.ظ

در خودروهای انژکتوری دوگانه‌سوز واحد کنترل الکترونیکی (ECU) به شکلی عمل می‌کند که همواره خودرو با سوخت بنزین استارت خورده روشن گردد سپس به صورت خودکار به حالت گاز برود باید توجه داشته باشید که پیمودن مسافت بیش از 1000 کیلومتر با یک نوع سوخت در خودروهای دوگانه سوز انژکتوری باعث ایجاد مشکلاتی برای سیستم سوخت‌رسانی خودرو می‌گردد.

در خودروهای انژکتوری دوگانه‌سوز واحد کنترل الکترونیکی (ECU) به شکلی عمل می‌کند که همواره خودرو با سوخت بنزین استارت خورده روشن گردد سپس به صورت خودکار به حالت گاز برود باید توجه داشته باشید که پیمودن مسافت بیش از 1000 کیلومتر با یک نوع سوخت در خودروهای دوگانه سوز انژکتوری باعث ایجاد مشکلاتی برای سیستم سوخت‌رسانی خودرو می‌گردد.

1 - برای روشن نمودن خودرو سوئیچ را باز کرده و مدت 3 تا 5 ثانیه در حالت سوئیچ باز (پایه  IG) صبر کنید تا برق از باطری به مصرف‌کننده‌های اصلی به خوبی برسد. (رله دوبل – کوئل دوبل سیستم جرقه‌زنی – پمپ بنزین برقی و...) همچنین در این مدت به صفحه کیلومتر خودرو به خوبی دقت نمایید. تمامی لامپ‌های هشداردهنده روشن باشند. (چراغ روغن، چراغ ترمز، چراغ چک و...) سپس کلاچ را گرفته و استارت بزنید در زمان استارت زدن در خودروهای بنزینی انژکتوری نیازی به گاز دادن نمی‌باشد اما برای خودروهای گازسوز و یا کاربراتوری کمی فشردن گاز در زمان استارت زدن می‌تواند مفید واقع شود.

2- در زمان استارت زدن همان‌طور که می‌دانید مغزی سوئیچ برق لوازم جانبی الکتریکی خودرو (رادیو پخش، چراغ ساعت، فندک و...) را قطع کرده تا در این حالت آمپری از باطری جهت مصرف این لوازم کشیده نشود. بنابراین راننده نیز به منظور بهتر روشن شدن موتور و افزایش عمر باطری مصرف‌کننده‌هایی نظیر چراغ‌های بزرگ جلو، برف‌پاکن‌، چراغ سقف و... را بهتر است خاموش نگاه دارد.

3- هیچ‌گاه خودرو را حتی در سردترین روزهای سال به صورت درجا گرم نکنید. به منظور کاهش مصرف سوخت، افزایش عمر موتور، کاهش آلایندگی موتور، گرم شدن مطلوب گیربکس و چرخ‌ها پس از استارت زدن و روشن شدن موتور حداکثر30 ثانیه به صورت درجا صبر می‌کنید تا روغن موتور به خوبی به قطعات موتور رسیده و همچنین موتور از حالت ریپ خارج گردد سپس حرکت کرده و تا زمانی که درجه آب رادیاتور (آمپر آب) به وسط نرسیده است با سرعت کم‌تر از 50 کیلومتر بر ساعت حرکت نمایید. پرگاز حرکت کردن و افزایش سرعت در زمان سرد بودن موتور باعث افزایش مصرف سوخت و آلاینده‌های خروجی از موتور می‌گردد.

4- هیچ‌گاه برای شروع به حرکت چه عمداً و چه سهواً با افزایش دور موتور باعث هرزگردی چرخ‌های محرک خودرو نگردید (طی کاف) این عمل باعث خرابی لاستیک، پلوس‌ها، دسته ‌موتور، کلاچ و... می‌گردد.

5- هر کجا به غیر از مواردی که قوانین راهنمایی و رانندگی اجازه نمی‌دهد اگر قرار بر این باشد که خودرو بیش از 2 دقیقه در جا کار کند می‌بایست موتور را خاموش نمایید.

6- در حرکت جهت افزایش عمر مفید قطعات و کاهش هزینه‌های مالی یکسری از نکات را مد نظر قرار دهید:

- به آرامی گاز دهیم و به آرامی پا را از پدال گاز برداریم (کاهش و افزایش سرعت)

- قبل از رسیدن به سرعت‌گیر و یا دست‌اندازها سرعت را کاهش دهیم تا بر روی آن‌ها پا از روی پدال ترمز برداشته شده باشد.

- دور موتور خودروهای سواری می‌بایست در حرکت بین محدوده 2000 تا 4500 (RPM) دور بر دقیقه باشد بنابراین دور موتور خودرو را با مقدار دنده‌ها تنظیم نمایید. کمتر شدن دور موتور از 2000 دور بر دقیقه در دنده دو به بالا نشانه زیاد بودن دنده و بالعکس بیش‌تر شدن دور موتور از 4500 دور بر دقیقه نشانه کم بودن دنده است بنابراین شما می‌بایست دنده به خودرو بدهید.

7- زمانی که با خودرو مسافت طولانی را پیموده‌اید و یا در هنگام خاموش کردن خودرو فن خنک‌کن در حال کار کردن می‌باشد به منظور افزایش طول عمر موتور اجازه دهید 30 ثانیه موتور به صورت درجا کار کرده سپس سوئیچ را ببندید.

8- در هنگام خاموش کردن خودرو هیچ‌گاه به موتور گاز ندهید. در سنوات گذشته در خودروهای کاربراتوری مخصوصاً در فصل زمستان این عمل به این جهت انجام می‌گردید که با افزایش دور موتور پمپ بنزین مکانیکی مقدار بنزین بیش‌تری را به پیاله کاربراتور بفرستد تا در هنگام روشن کردن موتور در نوبت بعدی (مخصوصاً در هوای سرد) مقدار بنزین کافی برای حالت ساسات در پیاله کاربراتور وجود داشته باشد. در خودروهای انژکتوری که پمپ بنزین آنها برقی است و کاربراتور حذف گردیده دیگر نیازی به افزایش دور موتور (گاز دادن) در هنگام بستن سوئیچ (خاموش کردن موتور) نمی‌باشد.

9- تعویض به موقع کاتالیست-کانورتر که در خروجی منیفولد اگزوز در مسیر خروج دود نصب گردیده و با فعل و انفعالات شیمیایی گازهای سمی خروجی از موتور را به گازهای بی‌خطر مانند co2 وh2o و... تبدیل می‌سازد. برای خودروهای سواری عمر این قطعه حداکثر km80000 و یا سه سال است که می‌بایست پس از تاریخ انقضا برای تعویض به نمایندگی‌های مجاز مراجعه شود.

10- هیچ‌گاه از ترمز دستی به عنوان ترمز اصلی استفاده نگردد. این وسیله به منظور ساکن کردن خودرو با سرنشینان در شیب 30٪ طراحی گردیده است.

11- جایگاه قرارگیری فیوزهای هر خودرو متفاوت می‌باشد (مثلاً پراید زیر فرمان سمت چپ) توجه کنید همواره از هر نوع فیوز یکی به عنوان زاپاس در جعبه فیوز موجود باشد معمولاً فیوزها دارای رنگ و شماره مربوط به خود می‌باشند. این شماره‌ها حداکثر آمپر عبوری از فیوز را مشخص می‌نماید هرگز از میخ یا سیم مفتولی به جای فیوز استفاده نکنید (مشخصات فیوز در دفترچه راهنمای خودرو آمده است)

12- در خودروهای انژکتوری دوگانه‌سوز واحد کنترل الکترونیکی (ECU) به شکلی عمل می‌کند که همواره خودرو با سوخت بنزین استارت خورده روشن گردد سپس به صورت خودکار به حالت گاز برود باید توجه داشته باشید که پیمودن مسافت بیش از 1000 کیلومتر با یک نوع سوخت در خودروهای دوگانه سوز انژکتوری باعث ایجاد مشکلاتی برای سیستم سوخت‌رسانی خودرو می‌گردد بنابراین می‌بایست همواره در طول 1000 کیلومتر حداقل یکبار از یک باک کامل بنزین و یا یک مخزن کامل گاز استفاده نمایید.

13- به خاطر داشته باشید که سوئیچ خودرو را در معرض میدان‌های مغناطیسی و یا دمای بالاتر از 85 سانتی‌گراد و یا فشار و ضربه قرار ندهید. این موارد باعث از بین رفتن خاصیت سوئیچ شده و سیستم ضد سرقت خودرو(ایموبلایزر) ممکن است اجازه روشن شدن موتور را ندهد.

14- کارت همراه سوئیچ خودرو دارای یک بارکد می‌باشد که در واقع کد دسترسی به سیستم ضدسرقت خودرو است بنابراین آن را در جایی مطمئن خارج از خودرو قرار دهید.

15- توجه شود در خودروهای دارای فرمان هیدرولیک در حالت توقف خودرو و زمانی که موتور روشن می‌باشد غربیلک فرمان را بیش از 5 ثانیه تحت فشار قرار ندهید و همچنین فرمان را برای دور زدن و یا خارج شدن از پارک تا انتها نچرخانید.

16- نوع و میزان روغن هیدرولیک فرمان هر خودرو در دفترچه راهنمای آن آمده است. (برای پراید میزان روغن هیدرولیک 875 سی‌سی و نوع DEXRON-H)




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo